i dont have any issues relating to the staff but i always have issues with the customers.
yes, the company's policies is customer is always right.
however, the-customer's-always-right policies do have limits.sometimes the customer rasa diorang tu dah betul sangat walaupun hakikatnya diorang tau yang sudah terang lagi bersuluh yang diorang tu salah dan masih nak cuba tegakkan benang yang basah. bila dah terang-terang salah, masa tu lah nak malu dan tak tahu kat mana nak sorok muka yang dah malu sangat tu.
ok emo kejap.
i don't 100% blame them cause they probably don't understand the procedures that we have to undergo just to please them let say dalam kes nak tukar barang.
datanglah dengan beradab, Insyallah people will assist u dengan beradab jugak.
kalau biadab, jawab sendirilah cik debab. ok takde kena mengena.
dear customers and consumers,
please put yourself in our shoes (promoter, sales assistant, etc)
oh ya. jangan suka nak pandang rendah dekat orang sesuka hati.
satu cerita kelakar;
ade la sorang cust ni, bila aku cakap melayu dia diam buat bodoh je. tapi bila aku cakap bahasa inggeris tergagap-gagap nak jawab balik and boleh pulak reply dalam bahasa melayu lepas tu sengih sengih macam kerang busuk.
terasa nak je cakap "encik, sila isi borang nak berhenti jadi Melayu". although i cant speak good english but when i replied then i guess we shall continue to speak in english. u dont have to look at me up and down. nampak sangat! i'm sorry if u dont have the intention to, but i just got pretty annoyed by that kind of attitude. tapi since aku kerja kat situ, terpaksa la senyum dan maniskan muka although dalam hati tuhan je lah yang tau. Astaghfirullah al-azim.
Ya Allah, kalaulah nanti aku ni belajar tinggi dan dikurniakan rezeki yang melimpah ruah janganlah kau biarkan aku terus hanyut dengan sifat bongkak dan riak serta lupa diri. Amiiinnnn...
semoga apa yang berlaku harini akan terus menjadi iktibar kepadaku untuk hari esok.
ni baru je 2 bulan kerja dah terasa peritnya. jasad tak penat tapi rohani yang terkesan.
kesian kat other staff yang dah kerja kat situ berbulan-bulan mahupun yang bertahun-tahun. tapi since tu sumber rezeki diorang, diorang gagahkan jugak datang kerja dan melayan kerenah pelanggan setiap hari.
BENCI, MELUAT, MENYAMPAH SEGELINTIR MELAYU LUPA DIRI.
No comments:
Post a Comment
these are all my very own personal opinions. comments or criticism are most welcome, feel free to correct my English so i that i can improve my language from time to time